Magnesium, wie kent het niet? Je weet dat het ontspannend werkt en misschien ook dat het kramp voorkomt. Maar verder? En hoe kom je aan voldoende magnesium?

Deze blog vertel ik je waar magnesium goed voor is, hoe je zorgt voor voldoende inname én ik neem je mee naar de magnesiumbron vlakbij Veendam!

In mijn praktijk raad ik het vaak aan: gebruik magnesiumzout. Dat lijkt ook meteen de conclusie te zijn van deze blog, en dat klopt ook, want magnesium zit gewoon niet voldoende in onze voeding.

Waar hebben we magnesium voor nodig?

Magnesium en calcium zijn 2 mineralen die ontzettend belangrijk en onmisbaar zijn. Ze spelen een belangrijke rol in het ‘aan’ en ‘uit’ zetten van elke cel in het lichaam. Calcium activeert een cel tot het uitvoeren van zijn functie. Als de taak klaar is stuurt het lichaam via het zenuwstelsel en hormonen een signaal dat de cel in rust mag. Nu is magnesium aan de beurt. Magnesium zorgt voor het remmen van de celactiviteit, oftewel ontspanning. Dit systeem geldt voor IEDERE cel in het lichaam. Bij een magnesiumtekort zijn sommige cellen dus constant actief. Hoe groter het tekort, hoe meer je daar van merkt. Je kunt dit merken aan algeheel moeite met ontspannen, druk in je hoofd, geen rust kunnen vinden, burn-out. Spierkrampen zijn een acuut tekort, en ontstaan vaak ’s nachts als je lichaam elders ontspanning nodig heeft. Het lichaam haalt dan magnesium uit minder belangrijke lichaamsdelen, pure prioriteitstelling dus, waardoor we lange tijd kunnen overleven met schaarste.

Er zit ook nog eens een groot verschil tussen een hoeveelheid magnesium waarmee je gemakkelijk kunt overleven en de optimale hoeveelheid magnesium in je lijf waarmee je echt gezond blijft! Overleven lukt altijd wel, het lichaam is slim genoeg en heeft voldoende compensatiemethodes. Maar dat noem ik niet per se gezondheid. Dat gaat nog een stap verder.

Tijdens een aantal periodes is onze magnesiumbehoefte nóg hoger dan normaal. Op dit soort momenten uit een tekort zich vaak: stress, zwangerschap en lactatieperiode, ziekte (ook verkoudheid en griep), groeispurten en slaapproblemen.

En wie heeft er tegenwoordig geen stress op dagelijkse basis? De behoefte is dus behoorlijk hoog en daarnaast is er een afname aan magnesium in voeding.

Hoe kom ik aan magnesium?

Mineralen kan het lichaam niet zelf aanmaken, je bent dus volledig afhankelijk van je inname via voeding. De grootste magnesiumbronnen op een rijtje:

  1. Groene bladgroenten
  2. Noten
  3. Cacao (liefst rauw en onbewerkt)
  4. Avocado’s
  5. Bananen
  6. Zeewier en algen (overigens voor heel veel mineralen een geweldig voedingsmiddel)
  7. Broccoli
  8. Peulvruchten
  9. Volkoren granen (goed gaar gekookt zorgt voor goede opname, brood en andere bewerkte graanproducten zijn geen goede leverancier).

Vandaar ook dat je heerlijk kunt ontspannen met een kop van deze warme chocolademelk met ingrediënten: NOTENdrink, rauwe CACAO en BANAAN!

Een probleem is echter dat er in voeding steeds minder magnesium zit. Dit komt onder andere door de intensieve landbouw waarbij eenzijdig wordt bemest. Oók biologisch. Er wordt wel bemest met magnesium, maar ook in dat geval precies genoeg om de plant in leven te houden. Dit betekent niet dat het zorgt voor een optimale gezondheid, van zowel plant, als wij als eter van de plant.

Is suppletie dan nodig?

Ja, wat mij betreft absoluut. In een hoeveelheid die past bij jouw leven en leefstijl. Je kunt op verschillende manier suppleren: via supplement, magnesiumbadzout, magnesiumgel en magnesiumolie. Deze laatste 3 zijn allemaal op basis van magnesiumchloride, bewezen de best opneembare vorm voor het lichaam. Deze 3 gebruik worden opgenomen via de huid. Via supplement heb je verschillende vormen die ook goed werken, de beste vormen vind ik magnesiumcitraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat. Elk heeft zijn eigenschappen die bepalen welke het beste voor je is, maar gezien wetgeving mag ik dat hier niet zomaar roepen, via een persoonlijk berichtje mag ik het je wel adviseren ;).

Ik focus me hier op magnesiumchloride. In Nederland hebben we hier een grote bron voor in Veendam. Ik ben hier op rondleiding geweest en dat was erg indrukwekkend! Ik heb natuurlijk foto’s gemaakt en deel ze graag met je.

  1. De bron: op 1600 (!!) meter diepte zit een enorme zoutlaag met een groot percentage magnesiumchloride. Deze zoutlaag is een paar vierkante kilometer groot. Er gaan 2 pijpen de mijn in, via 1 pijp wordt water naar beneden gepompt en via de andere pijp water met magnesiumchloride omhoog gepompt. Dit gaat met een enorme druk. Op foto 1 zie je de pijpen lopen.  Op foto 2 zie je de pompen die onder enorme druk werken.
Magnesium bron

Mijn waar magnesiumchloride wordt gewonnen te Tripscompagnie (vlakbij Veendam)

Magnesium bron

De pompen die het harde werk verrichten voor onze gezondheid

2. De gloeiend hete massa die opgepompt wordt, wordt snel afgekoeld waardoor het zout kristalliseert. Vloeistof veranderd naar vaste vorm, dat was heel interessant om te zien. De zoutkristallen bevatten een gehalte van wel 47% magnesiumchloride. De rest is water. Op foto’s 3 en 4 zie je dit proces en resultaat.

Magnesium bron

Magnesiumoplossing uit de grond wordt afgekoeld en kristalliseert

Magnesiumchloride

Gekristalliseerde magnesiumchloride

Vervolgens wordt het zout in potten gedaan of het wordt verwerkt tot magnesiumgel, magnesiumolie of cosmetische producten zoals shampoo, deodorant en bodycream met alleen natuurlijke ingrediënten. Ik ben fan! In mijn praktijk verkoop ik het merk Zechsal, een integer bedrijf waar ik ook binnen heb mogen kijken. Je kunt hun producten onderverdelen in volwaardige magnesiumvoorziening en extra aanvulling. De magnesiumgel werkt heel makkelijk en fijn en heeft toegevoegd OptiMSM dat bijdraagt aan vele celprocessen en met name bekend staat voor een mooie huid, haar en nagels.

Hoe gebruik je magnesiumchloride?

Volwaardige magnesiumvoorziening:

  • Magnesiumzout: 2-3x per week een voetenbad met 125 gram zout
    • 750 gram pot (6 voetenbaden): €12,00
    • 4 kilogram pot (32 voetenbaden): €37,50
    • Navulzak 4 kilogram: €29,50
  • Magnesiumgel+MSM: dagelijks voeten insmeren met gel ter grootte van walnoot OF
    • Tube 100 ml €14,75
  • Magnesiumolie: dagelijks 15-20 sprays op het lichaam spuiten
    • 100 ml sprayflacon €12,95
    • 500 ml navulfles €29,00

Magnesiumzout is naar mijn ervaring het fijnst ter directe ontspanning, ook omdat je verplicht in een warm voetenbad zit en even niks hoeft ;). Je gebruikt daarnaast magnesiumgel OF magnesiumolie voor je dagelijkse behoefte aan magnesium.

Extra aanvulling (allemaal zonder zooi en zware metalen):

  • Deodorant (pepermuntgeur) € 13,50
  • Skin balm (tegen puistjes en vette huid) €14,50
  • Body cream 150 ml €17,50
  • Hair en body wash 200 ml €12,50

Bovenstaande producten zijn te bestellen zonder minimale bestelwaarde via een mailtje naar contact (aan webshop wordt gewerkt)! Probeer het eens, en voel wat het met je doet!

En lukt ontspannen dan nog steeds niet? Pak zeker de oorzaak eens aan: je stressniveau. In dit blog lees je er meer over.

Ik wens je een hele mooie dag!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *