Ontspannen..kun jij het nog?

Eén van de belangrijkste tekenen van overstresst zijn is moeilijk kunnen ontspannen.

Dit betekent dat je niet meer lui kunt zijn, niet meer op de bank kan hangen voor je favoriete TV-serie zonder schuldgevoel. Niet meer met aandacht en focus met een handwerkje bezig kunnen zijn. Of niet meer kunt genieten van het vogelgefluit als je buiten loopt. Stress-ZebraStripes

Dit is een serieuze zaak en daarom schrijf ik er nu een blog over. Het is namelijk ESSENTIEEL dat je kunt ontspannen. De balans tussen inspanning en ontspanning hoort goed te zijn, want als de intensiteit van je inspanning hoger is dan de intensiteit van je ontspanning dan kom je in een spiraal terecht op weg naar een burn-out. Ik heb het dus over intensiteit en niet over tijd. Het gaat er niet om dat je even lang ontspant als inspant, maar dat het effect van de ontspanning dusdanig is dat je de inspanning even ‘vergeet’ en er zeker niet over piekert of nadenkt.

Wat is inspanning?

Onder inspanning valt alles dat mentale energie KOST. Dus vergaderen op je werk, intensief bezig zijn met een opdracht, de kinderen afleiden als er ruzie of verveling is, een gesprek met een vriendin die energie kost, familieperikelen etc.

Wat is ONTspanning?

Alles wat energie oplevert en je hoofd uitschakelt. Het kan dus evengoed wel lichamelijk energie kosten, maar het gaat erom dat je het hoofd rust geeft. Tuinieren kan een echte uitlaatklep zijn, of een goed gesprek met een vriendin die op dezelfde golflengte zit. In je eentje op de bank met een boek, zonder dat iemand je stoort of een avondje uit met je partner. Het maakt niet uit wat het is, als het voor jou maar betekent dat het piekeren en denken over inspannende zaken 100% wordt uitgeschakeld. Dan is de ontspanning het meest effectief!

Rust en regelmaat

Voor veel mensen biedt rust en regelmaat heel veel rust. Je kunt ontspanning dan ook gewoon inplannen, voordat het weer als sluitpost dient. Een vol hoofd ontstaat vaak ook door immense to-do-lijstjes, die allemaal in je hoofd zitten i.p.v. dat ze op papier staan. Neem dus ook zeker de tijd je denken tijdens inspanning uit te besteden aan papier. Als het is opgeschreven hoef jij het niet meer te onthouden!

Wat gebeurt er bij disbalans?ezel

Disbalans is al snel te merken aan irritant en overmatig piekeren. Je gedachten niet meer stil kunnen zetten. Het gevolg is mentale vermoeidheid, maar ook fysiek merk je al snel vele gevolgen. Je lichaam wil je namelijk aan alle kanten tot halt roepen, maar als je niet luistert… dan zul je het voelen. Dat kan dus ook leiden tot een burn-out, waarbij je letterlijk niks meer kan.

Fysiek merk je vermoeidheid, hoofdpijn, slecht kunnen slapen en daarna moeite met opstaan, depressieve gevoelens, niet meer kunnen genieten van kleine dingetjes, gejaagd en gehaast zijn, prikkelbaar zijn etc. Je raakt echt totaal uit balans.

Het is moeilijk de cirkel te doorbreken…

Patronen zijn erg moeilijk te doorbreken. Daarnaast hebben we te maken met overtuigingen: ‘het hoort zo’, ‘ik moet dit allemaal kunnen’, ‘het moet af’, ‘ik wordt pas gewaardeerd als ik de opdracht perfect uitvoer’, ‘iedereen moet me leuk vinden’, ‘ik moet een supermama zijn’, ‘ik moet een sexy vrouw zijn’ etc. etc. Je kunt er vast nog een paar aan toe voegen.

Je ziet vast al: er staat vaak MOET. Het doorbreken van de cirkel begint al met het woordje MOET vervangen door MAG. Het is jouw leven, jouw keus hoe je dat leeft! Sommige mensen horen bij je in een bepaalde fase en vertrekken weer als het niet meer botert. Het is doodvermoeiend als je je hele leven bezig bent om anderen te pleasen en te leven volgens wat je DENKT dat ze van je willen.

Wat biedt een relaxt leven?

Het doorbreken van de stresscirkel en te kiezen voor een relaxt leven biedt verschrikkelijk veel. Ten eerste krijg je het gevoel dat je eindelijk echt LEEFT. Je kunt veel meer genieten van momentjes met je kinderen en neemt de tijd om rustig een boekje voor te lezen. Die momenten zijn veel waardevoller voor jullie band dan dat je ervoor hebt gezorgd dat ze in een spik-en-span schoon huis hebben gewoond. Je bent een leukere partner en vriendin, omdat je ook weer kunt luisteren naar hun behoeften i.p.v. dat je eigen mening en things-to-do interveren. Je krijgt daardoor een grotere verbinding. En natuurlijk werkt je lichaam ook veel meer voor je i.p.v. tegen je! En dat is wel fijn als je lekker gek wilt doen in de speeltuin ;).

Klinkt dit aanlokkelijk?21088095_m

Neem dan ACTIE! Ga opschrijven waar je blij van word en waar niet van en maak keuzes. Plan je week in en wees realistisch in het inplannen van things-to-do. Plan er bijvoorbeeld maar 4 op een dag dat je thuis bent met je kinderen en besteed de rest van de tijd aan gezellig zijn met je kinderen, tijd voor jezelf nemen en gezond koken ( 😉 ).

Kom je er niet uit en wil je met iemand sparren? Je bent van harte welkom om samen een actieplan op te stellen, zodat je uit die negatieve cirkel kunt stappen en kunt gaan LEVEN! Maak hier een afspraak.

 

Een gedachte over “Ontspannen..kun jij het nog?

  1. Pingback: Magnesium: een absolute levensbehoefte! | Welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *