Deze Vitamine kent iedereen wel. Vroeger was vitamine C dé vitamine tijdens griep. Vandaag de dag is het een beetje een ondergeschoven kindje, mede doordat veel mensen niet weten hoeveel je nodig hebt t.o.v. de hoeveelheid die je binnenkrijgt via voeding.

Waar wordt vitamine C voor gebruikt?

Je kunt bijna wel stellen dat vitamine C bij elk lichaamsproces een functie heeft. Zodra voeding binnenkomt heeft Vitamine C al een grote rol bij de opname van voedingsstoffen én het onschadelijk maken van afvalstoffen. De voornaamste processen waarbij vitamine C een essentiële factor is:

  • Aanmaak van collageen en bindweefsel
  • Bloedvaten gezond en elastisch houden
  • Alle elastische weefsels gezond en elastisch houden (pezen, spieren, het hart, botten etc.)
  • Aanmaak neurotransmitters, eiwitten voor stofwisseling
  • Omzetting cholesterol in galzuren
  • Het is een belangrijke anti-oxidant die schade aan weefsels voorkomt
  • Elimineert zware metalen zoals kwik, lood en cadmium (ja die komen echt voor in ons lijf…)
  • Zet kankerverwekkend nitraat in spijsvertering om in onschadelijke stof
  • En natuurlijk: essentiële rol bij het immuunsysteem

Hoe krijgen we dit binnen?

Als je gezond eet kun je slechts 200-300 mg vitamine C per dag via voeding binnen krijgen. Dit is echt niet zoveel, want je hebt tenminste 1 gram nodig (en dat is echt een minimum). Dit komt grotendeels omdat het niet meer zoveel in voeding zit als voorheen. Wij denken bijvoorbeeld dat je met een sinaasappel een he-le-boel vitamine C binnenkrijgt. Dit valt echter tegen tegenwoordig, vanwege de kwantiteitsgerichte landbouw i.p.v. kwaliteitgerichtheid. Fruit is gerust heel gezond hoor, maar voor de vitamine C hoef je het niet te doen. Ook de achteruitgang in groente is helaas een feit. Dit zie je handig in onderstaande afbeelding:image1

Onlangs is zelfs door Harvard University erkend dat in biologische voeding meer vitamines en mineralen zitten dan in conventioneel geteelde. Ook het aantal fytonutriënten (=onmisbare antioxidanten) is hoger biologisch. Moet ik er wel bij zeggen dat het beste kiezen is als je weet waar en door wie de producten zijn geteeld. Veel conventionele boeren zijn ook bewust met de bodem bezig en hechten veel waarde aan zo min mogelijk spuiten. Terwijl er ook biologische boeren zijn die precies op de grens werken van wat wel/niet mag in plaats vanuit een eigen visie. Dus als jij in een landbouwrijke omgeving woont, kies dan zeker voor lokaal product, waarbij je ook eens een praatje maakt met de boer, zodat je weet hoe hij werkt.

Of start zelf een moestuin, dan heb je het helemaal in de hand!

Maar goed… ik dwaal weer af…

Het is best moeilijk Vitamine C voldoende via voeding binnen te krijgen. De gevolgen hiervan zijn vaak niet acuut zichtbaar (tenzij je scheurbuik hebt, maar dan heb je wel echt een heel groot tekort 😉 ). Vitamine C tekort kan zich uiten in onder andere: veroudering, haaruitval, gewrichtspijnen, spierpijnen, gebrekkige vertering, vermoeidheid, hoofdpijn en een algeheel gevoel van niet helemaal op en top fit te zijn.

Hoe krijg ik dan genoeg binnen?

Vitamine C is in supplementvorm aan te raden om als standaard suppletie te gebruiken. Gebruik wel een goede vorm. Ascorbinezuur (meest voorkomend) is prikkelend voor de slijmvliezen in maag en darmen. Hoge en langdurige doseringen kan daardoor maag- en darmklachten geven. Een beter vorm is Ascorbine gebonden aan een mineraal, bijvoorbeeld magnesium of calcium. Je krijgt dan Magnesiumascorbaat of Calciumascorbaat. Dit noemen ze ook wel ‘ontzuurde vitamine C’. Als je wilt weten welke goede merken zijn, voel je vrij me hiernaar te vragen.

Een basis dosering is 1 gram per dag. Tijdens drukkere periodes of stress 2 gram per dag.

Griepcocktail

Dan nog een handig weetje voor bij griep en verkoudheid. Er is een trio supplementen die je ziekteduur inkorten met de helft:

-Vitamine C: 3 gram (3000 mcg) per dag

-Zink: 75-100 mcg per dag (liefst supplement waar ook koper in zit)

-Magnesium:hoogste dosering op de verpakking (hangt af van vorm)

Ik wens je een hele mooie dag! En voor persoonlijk advies, waarbij voeding de basis is: www.vita-energiek.nl/contact : maak een afspraak!

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *