Voedingsstress

Daar ben ik weer! Het is alweer 2017. Nieuw jaar, nieuwe ideeën!

Ik wil het in deze eerste blog van 2017 eens hebben over stress door voeding. Want stress ontstaat echt niet alleen door een hoge werkdruk.

Wat gebeurt er bij stress?

Fysiek heeft het lichaam een mechanisme dat hoort bij een stressvolle situatie. Van oudsher is dat: fight or flight. Vecht of vlucht. Want als er ineens een beer uit de bosjes sprong had je maar twee keuzes. Ons lichaam heeft nog steeds datzelfde mechanisme als hoofdreactie op een stressvolle situatie. Zodra er stress ontstaat gebeuren er 2 dingen:

  1. De stresshormonen adrenaline, noradrenaline en cortisol worden aangemaakt, waardoor je helder tot actie over kunt (adrenaline) of juist passief kunt blijven (cortisol).
  2.  Deze stresshormonen zorgt voor het remmen van niet vitale systemen, zoals de spijsvertering.

Stress zo af en toe, voor een korte periode geeft geen probleem. Zodra de situatie voorbij is en je terug in ontspanning komt worden de hormonen weer afgebroken en functioneer je weer normaal. Indien er echter constant stressprikkels zijn die lang duren of elkaar steeds opvolgen worden er steeds stresshormonen aangemaakt, met name cortisol. In precies die hoeveelheid, zodat jij kunt blijven functioneren. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren. Als deze constant cortisol moet aanmaken kan deze uitgeput raken: je hebt dan een bijnieruitputting of burn-out. De enige manier om dit te herstellen is rust.

Tevens functioneren je spijsvertering en vele andere lichaamsprocessen niet goed als er stress in het spel is. Spijsverteringsklachten liggen dus op de loer, waardoor voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. Dit geeft op den duur tekorten en verstoort processen. Hiermee ontstaat een vicieuze cirkel, want dat geeft weer stress voor het lichaam.clip_image006

Wat is voedingsstress?

Wist je dat margarine slechts 1 molecuul van plastic verschild? Een zeer industrieel bewerkt product dat je beter kunt laten staan…

Stress is een fysieke reactie op allerlei stressgevende prikkels vanuit verschillende bronnen, terwijl wij geneigd zijn te denken aan bijv. werkdruk of financiële stress. Voor het lichaam kan voedingsstijl echter ook een grote stressbron zijn, vanuit:

  • Verkeerde voeding (industrieel, niet vers, gefrituurd of niet passend bij de constitutie)
  • Te veel voeding
  • Te vaak eten
  • Slechte vertering, waardoor afvalstoffen ontstaan

Ook te weinig beweging en ontspanning zijn op zichzelf stressbronnen. Tevens is een ‘vervuild’ lichaam waarin veel afvalstoffen opgeslagen liggen een grote stressbron en verstoorder van vele processen.

Wat kun je doen?

11350518_1590293967925000_400248827490123121_nAllereerst: zie je lichaam als een heel belangrijk deel van jou, waarvoor jij de verantwoording draagt. Zorg voor je lichaam en je geest, zodat je in balans bent. Met name: luister naar je lichaam. Ben je moe? Ga even liggen of slapen (ook als je hoofd je verteld dat het middag is). Ben je overprikkeld? Plan een dagje bankhangen (ook als je vind dat de was nog moet gebeuren). Heb je geen honger? Eet dan niet (ook niet als het etenstijd is).

En heb je het gevoel dat je aan de grote schoonmaak wilt? Vergeet dan zeker je lichaam niet en plan een detoxkuur! Dit kun je zelf op milde wijze doen door een aantal weken geen vlees te eten en je groente inname te verhogen naar 700 gram per dag. Ook een natuurlijk voedingspatroon aannemen brengt een milde detox op gang. Wil je rigoreus aan de gang en echt aan een grote schoonmaak? Ik begeleid je graag met een goede detoxkuur die past bij jouw situatie en lichaam. Je zult versteld staan van de resultaten, dat beloof ik je.

cb0c52ddaf054e2c5a741b9c3838cf593d89d39f

Ten slotte

Onderschat de waarde van goede voeding niet voor een vitaal leven. Leer kiezen voor jezelf en jouw behoeften. Wil je graag meer leren over wat een natuurlijk voedingspatroon is die bij jou past? Wees dan welkom om een cursus bij me te volgen of langs te komen voor een individueel adviesgesprek!

Ik wens je alle goeds in 2017 en veel wijsheid op je weg!

Lieve groetjes,

Regina Nieuwhof

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *